Japanse media meldden woensdag dat het overheidsagentschap dat JAL bestuurt
met de schuldeisers heeft gesproken over de mogelijkheid van een
faillissement. Op die manier kan het bedrijf onder zijn schulden uitkomen en
een herstructurering doorvoeren om weer winstgevend te worden. De aanvraag
zou al op 22 januari kunnen worden ingediend. De schuldeisers zouden echter
tegen het plan zijn.

Japanse overheid
De Japanse minister van Transport liet woensdag weten dat een faillissement
niet de enige optie is voor JAL. De overheid zou bereid zijn meer geld in
het bedrijf te steken en garanties af te geven voor de schulden. JAL staat
voor ongeveer 6 miljard dollar in het krijt bij zijn grootste schuldeisers,
de Japanse banken Sumitomo Mitsui, Mizuho, Mitsubishi UFJ en de staatsbank
Development Bank of Japan.

JAL kampt naast een miljardenschuld ook met aanhoudende verliezen. Het concern
leed in het afgelopen gebroken boekjaar een verlies van 63 miljard yen (476
miljoen euro). Dat was het derde verlies in de afgelopen vier jaar. Ook dit
jaar ligt het bedrijf weer op koers voor rode cijfers.

Drie keer overheidssteun
Sinds 2001 moest het bedrijf al drie keer met overheidssteun overeind worden
gehouden. In november kreeg JAL nog een noodkrediet van de overheid van 100
miljard yen. Het concern wil duizenden banen schrappen en de pensioenkosten
drastisch verlagen om overeind te kunnen blijven.

Het aandeel JAL kelderde woensdag op de beurs in Tokio door zorgen over een
faillissement met 24 procent tot 67 yen. Dat is het laagste niveau sinds
2002. Dit jaar is het aandeel al 68 procent in waarde gedaald, waarmee het
de sterkste daler in de Nikkei-index is. De beurswaarde van JAL bedraagt nog
slechts 2 miljard dollar.

Buitenlandse partijen
JAL staat wel in de belangstelling van een aantal buitenlandse partijen. De
Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen Delta Air Lines en American Airlines
zouden bereid zijn te investeren in JAL vanwege de landingsrechten en de
winstgevende routes in Azië die de maatschappij bezit.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl